Τετάρτη 18 Μαρτίου 2015

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 18/3/2015

1. Προγράμματα πανελλαδικών εξετάσεων 2015 – έναρξη Δευτέρα 18-5-2015.

Α. Πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων 2015  .

Β. Γενικότερος προγραμματισμός για τις διαδικασίες εισαγωγής.

Α. Πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων 2015.
α) Στις 13 Μαΐου λήγουν τα μαθήματα του σχολικού έτους 2014-2015 .
β) Οι πανελλαδικές εξετάσεις των υποψηφίων των ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) και των ημερήσιων και εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Β΄) για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα αρχίσουν τη Δευτέρα 18-5-2015, ενώ οι πανελλαδικές εξετάσεις των υποψηφίων των ημερήσιων και εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Α΄) θα αρχίσουν την Τρίτη 19-5-2015. Οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα ξεκινήσουν την Τετάρτη 17-6-2015. Η Υγειονομική Εξέταση και Πρακτική Δοκιμασία των υποψηφίων για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Τ.Ε.Φ.Α.Α.) θα διεξαχθεί από 15-6-2015 ως και 26-6-2015. Τέλος, οι επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις των ΓΕΛ θα αρχίσουν την Τρίτη 9-6-2015.
γ) Οι απολυτήριες εξετάσεις για τα μαθήματα που εξετάζονται σε επίπεδο σχολικής μονάδας για την Γ΄ τάξη των ημερήσιων και τη Δ΄ τάξη των εσπερινών Γενικών Λυκείων θα ξεκινήσουν την Τετάρτη 3-6-2015 για όσους θα έχουν συμμετάσχει στις πανελλαδικές και θα διενεργηθούν με βάση το πρόγραμμα που καταρτίζει το κάθε λύκειο χωριστά.
δ) Οι απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις ημερήσιων και εσπερινών ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Α΄ και Β΄) σε επίπεδο σχολικής μονάδας θα ξεκινήσουν την Τετάρτη 10-6-2015 και θα διενεργηθούν με βάση το πρόγραμμα που καταρτίζει το κάθε λύκειο χωριστά.

Β. Γενικότερος προγραμματισμός για τις διαδικασίες εισαγωγής
Στις αρχές Μαΐου, όλοι οι υποψήφιοι για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ, στο Λύκειο στο οποίο υπέβαλαν την Αίτηση-Δήλωση του Φεβρουαρίου, θα αποκτήσουν το δελτίο εξεταζομένου, με το οποίο θα προσέρχονται στο εξεταστικό κέντρο κατά τις ημέρες των εξετάσεων. Στο δελτίο εξεταζομένου θα αναγράφεται και το συγκεκριμένο εξεταστικό κέντρο, στο οποίο θα πρέπει οι υποψήφιοι να προσέρχονται για την εξέταση στα πανελλαδικά μαθήματα ή σε τυχόν ειδικά μαθήματα.
Στα μέσα Ιουνίου, όλοι οι υποψήφιοι για τις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ, στο Λύκειο στο οποίο υπέβαλαν την Αίτηση-Δήλωση του Φεβρουαρίου, θα προσέλθουν για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password), για να τον χρησιμοποιήσουν κατά την ηλεκτρονική υποβολή του μηχανογραφικού τους δελτίου. Οι υποψήφιοι για το 10% των θέσεων (χωρίς νέα εξέταση) θα μπορούν να αποκτούν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password) σε όποιο Λύκειο τους εξυπηρετεί.
Η υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων θα γίνει και φέτος ηλεκτρονικά, μέσω διαδικτύου, από τα μέσα Ιουνίου ως τις αρχές Ιουλίου. Το έντυπο μηχανογραφικό δελτίο θα έχει ήδη ανακοινωθεί από τον Απρίλιο.
Όσοι από τους μαθητές της τελευταίας τάξης εμπίπτουν στην ειδική κατηγορία των υποψηφίων-πασχόντων από σοβαρές παθήσεις (για εισαγωγή στο 5% των θέσεων εισακτέων), έχουν ήδη πιστοποιηθεί από συγκεκριμένα νοσοκομεία για την πάθησή τους. Οι υποψήφιοι (οι μαθητές και οι αντίστοιχοι απόφοιτοι) θα υποβάλουν ειδικό μηχανογραφικό δελτίο στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Για όλες τις παραπάνω διαδικασίες οι υποψήφιοι θα ενημερώνονται από τα Λύκειά τους με σχετικές εγκυκλίους. Παράλληλα, ενημερωτικό υλικό, εγκύκλιοι, υποδείγματα κλπ θα αναρτώνται και στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου παιδείας www.minedu.gov.gr στο σύνδεσμο ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ.

2. Νέες δηλώσεις για τη θητεία των διευθυντών σχολείων
Σήμερα Τρίτη 17-3-2015 πραγματοποιήθηκε παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Παιδείας συλλόγων Π.Ε και Δ.Ε για θέματα της εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με δηλώσεις του Διευθυντή του Γραφείου Αναπληρωτή Υπουργού Παιδείας Χρήστου Πιλάλη και του συμβούλου του Δημήτρη Σκλάβου: Τόνισαν ότι δεν πρόκειται να υπάρξει παράταση θητείας των στελεχών εκπαίδευσης (Διευθυντών Εκπαίδευσης, Σχολικών Συμβούλων, Διευθυντών Σχολικών Μονάδων). Για τους τελευταίους προβλέπεται η επιλογή τους πιλοτικά για έναν χρόνο από τους συλλόγους διδασκόντων. Οι υπάρχοντες Διευθυντές θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα στη θέση που υπηρετούν τώρα ως Διευθυντές ή στην οργανική τους θέση ως υποψήφιοι.
Θα υπάρξει πρόβλεψη για τις σχολικές μονάδες που δε θα υπάρξει υποψήφιος για τη θέση του Διευθυντή. Αυτά θα περιλαμβάνονται σε πολυνομοσχέδιο που θα κατατεθεί μέσα στις επόμενες 15 μέρες μαζί με άλλα εκπαιδευτικά θέματα. Στη συνέχεια τον Σεπτέμβριο θα κατατεθεί νέο νομοσχέδιο που θα προβλέπει τις αρμοδιότητες των στελεχών εκπαίδευσης και τον τρόπο επιλογής τους για τις επόμενες σχολικές χρονιές. 

3. Καθυστέρηση στις μεταθέσεις!
Μεταθέσεις 2015 : Σύμφωνα με το άρθρο 12 παρ. 5 του Π.Δ. 50/96 τα κεντρικά υπηρεσιακά συμβούλια πρέπει να συνεδριάσουν μέχρι την 31η Μαρτίου 2015 και να αποφασίσουν για τις μεταθέσεις σε ΣΜΕΑΕ , σε διαπολιτισμικά σχολεία και από ΠΥΣΔΕ/ ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΔΕ/ ΠΥΣΠΕ. Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 3 του ίδιου Π.Δ. τα ΠΥΣΔΕ/ ΠΥΣΠΕ θα έπρεπε μέχρι 15/02/2015 να αποστείλουν πίνακες οργανικών κενών ανά περιοχή μετάθεσης, και η Κ.Υ. του Υπουργείου μέχρι 10 Μαρτίου να καταρτίσει τους πίνακες οργανικής σύνθεσης του προσωπικού της Δ.Ε./ Π.Ε.. Τίποτε από όλα αυτά δεν έχει γίνει ως τώρα κι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση εκτέλεσης των μεταθέσεων του 2015 με αλυσιδωτές επιπτώσεις και στις υπόλοιπες υπηρεσιακές μεταβολές. 
Οι αιτήσεις μετάθεσης υποβλήθηκαν  φέτος κανονικά, τον μήνα Νοέμβρη, όπως προβλέπει το Π.Δ. 50/96 και καμιά καθυστέρηση δεν δικαιολογείται.

4. ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Ναι στα δίδακτρα των Μεταπτυχιακών
Ναι στην επιβολή διδάκτρων στα Μεταπτυχιακά τα έσοδα θα διατίθενται σε λειτουργίες του Πανεπιστημίου και όχι σε αμοιβές διδασκόντων.
Την απάντηση αυτή έδωσε ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς στους προέδρους των Συμβουλίων των Πανεπιστημίων, όταν στην άτυπη Συνοδό τους έθεσαν το θέμα, με αφορμή σχετικά δημοσιεύματα του τύπου που έκαναν λόγο για κατάργηση των διδάκτρων.
Πρυτανικές εκλογές με τον ισχύοντα νόμο
«Προχωρήστε με τον ισχύοντα νόμο 4009/11, της Άννας Διαμαντοπούλου και βλέπουμε».
Την απάντηση αυτή έδωσε ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς σε ερωτήσεις έθεσαν οι πρόεδροι των Συμβουλίων με αφορμή τη δήλωση του υπουργού ότι προτίθεται να αλλάξει το νόμο πλαίσιο.
Εκλογές θα πρέπει να κάνουν μεταξύ Απριλίου και Μαΐου και πριν την έναρξη του επόμενου ακαδημαϊκού έτους, τα Πανεπιστήμια Κρήτης, Χαροκόπειο, Οικονομικό Αθηνών (ΟΠΑ), και το Πάντειο.
Θυμίζουμε ότι τις εκλογές τις προκηρύσσουν τα Συμβούλια των Πανεπιστημίων.
 
5. Τι έγινε στη συνάντηση του υπ. Παιδείας με τους προέδρους Συμβουλίων των Πανεπιστημίων.
Ο υπουργός στην άτυπη Σύνοδο των προέδρων Συμβουλίων των Πανεπιστημίων που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα την Κυριακή:
- Ζήτησε συγγνώμη  επειδή χαρακτήρισε «αφελείς» τους Έλληνες πανεπιστημιακούς του εξωτερικού που αποφάσισαν να μετάσχουν σε αυτά.
- Έκανε λόγο για διαρκή προβλήματα των Συμβουλίων με Πρυτάνεις
- Ανακοίνωσε ότι με νόμο σε 1-1,5 μήνα θα καταργήσει τα Συμβούλια Ιδρυμάτων. και θα δώσει σε άλλα όργανα τις αρμοδιότητες τους.
- Είπε πως σε βάθος 1,5-2 χρόνων θα φέρει νέο νόμο και κει θα υπάρχουν Συμβουλευτικά Συμβούλια που θα τα ορίζει η Σύγκλητος και θα απαντούν σε όποια ερώτηση των Πρυτανικών Αρχών.
- Ζήτησε από τους προέδρους Συμβουλίων να του στείλουν γενικώς παρατηρήσεις σχετικά με τα προβλήματα του 4009/11 και προτάσεις για το νέο νόμο πλαίσιο που θα καταρτίσει
- Η συνήθης απάντηση του στις περισσότερες παρεμβάσεις κατά τη συζήτηση από τους προέδρους των Συμβουλίων ήταν ότι δεν συζητάει πολιτικά ! Π.χ. στην ερώτηση γιατί μόνο τα Σ.Ι. καταργούνται ? Ο υπουργός απάντησε είναι καθαρά πολιτική θέση.
- Για τις Μεταγραφές : πίσω στο 10% αλλά και με οικονομικά κριτήρια, με περισσότερους φοιτητές στα περιφερειακά για φέτος ώστε να ισορροπήσουμε.
- Μεταπτυχιακά: Ναι στα δίδακτρα, αλλά τα έσοδα να «περνούν» σε λειτουργίες του Πανεπιστημίου και όχι στους διδάσκοντες.
- Συμφώνησε ότι υπάρχει πρόβλημα με τις διατάξεις του 4009/11 για τα εκλεκτορικά σώματα
Από την πλευρά τους πρόεδροι των Συμβουλίων απευθυνόμενοι στον υπουργό Παιδείας του είπαν, μεταξύ άλλων:
- Ο 4009/11ψηφίστηκε με μεγάλη πλειοψηφία από τη Βουλή, τεράστια συμμετοχή στις εκλογές των ΣΙ, πρόσφατο συνέδριο ΠΟΣΔΕΠ με θέσεις υπέρ της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας, υπογραφές 1300 για στήριξη ΣΙ και νόμου
- Κύριε υπουργέ γιατί ειδικά τα ΣΙ ?/-Επειδή λέγεται ότι δημιούργησαν προβλήματα ?/Επειδή συμβολίζουν κάτι άλλο, π.χ. Μερκελ, Τροϊκα ?
- Παρηγορητική η παρουσία σας αλλά τιμωρητική η απόφαση σας
- Προσφέραμε πολλά
- Είχαμε προβλήματα με το υπουργείο
Αφού ο υπουργός αποχώρησε από τη Σύνοδο, υπήρξε πρόταση από προέδρους για συνολική παραίτηση . Ωστόσο κάποιοι διαφώνησαν .
Μάλιστα στη Σύνοδο ειπώθηκε από Νομικούς ότι τα Συμβούλια δεν μπορούν να καταργηθούν διότι είναι εκλεγμένα και όχι διορισμένα (υπάρχει προηγούμενο με Πρυτάνεις, κτλ, που αναγκαστικά τους άφησαν να εξαντλήσουν την θητεία τους). Διατυπώθηκε η εκτίμησης ότι ίσως το υπουργείο Παιδείας προχωρήσει σε αποψίλωση αρμοδιοτήτων.
Μετά από αρκετή συζήτηση οι πρόεδροι συμφώνησαν να λειτουργήσουν κανονικά και να εκδώσουν ανακοινωθέν.  

6. Προκήρυξη διαγωνισμού για την εισαγωγή αστυνομικών στη Σχολή Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2015 – 2016.
10-03-2015: Προκήρυξη διαγωνισμού για την εισαγωγή αστυνομικών στη Σχολή Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2015 – 2016, με το σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων Γενικού Λυκείου του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων Μεγέθυνση κειμένου Σμίκρυνση κειμένου Εκτύπωση Ηλεκτρονική Διεύθυνση

7. Καθυστέρηση στα αποτελέσματα για την πιστοποίηση Β΄ επιπέδου ΤΠΕ!
«Λόγω τεχνικού προβλήματος δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη των αποτελέσματα των εξετάσεων για την πιστοποίηση Β, που διεξήχθησαν τον Ιούνιο του 2014».
Ενώ έχουν περάσει οκτώ μήνες από τότε που δόθηκαν οι εξετάσεις!
Οι δοκιμασίες πιστοποίησης Β’ επιπέδου ΤΠΕ που έγιναν τον περασμένο Ιούνιο βασίστηκαν στη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε και στις προηγούμενες περιόδους πιστοποίησης, δηλαδή on line εξέταση, η οποία περιλαμβάνει αυτοματοποιημένο (τεστ ερωτήσεων) και μη αυτοματοποιημένο μέρος (ανάπτυξη πλήρους θέματος σχετικού με την εκπόνηση ενός σχεδίου μαθήματος και τον χειρισμό αυτού του σχεδίου στην τάξη).  

8. Κλείνουν τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης σε ολόκληρη τη χώρα;
Τίτλοι τέλους για τη δωρεάν, δημόσια επιμόρφωση στην Ελλάδα. Μετά από δύο χρόνια επιτυχούς λειτουργίας και προσφοράς και πριν προλάβει να εδραιωθεί στη συνείδηση των πολιτών,  ο θεσμός της Δια Βίου Μάθησης στην Ελλάδα ‘κατεβάζει τα ρολά’. Ο λόγος για τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης που κλείνουν σε λιγότερο από 4 μήνες, με την ολοκλήρωση του Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και της χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ.
Τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης, για όσους δε γνωρίζουν, ιδρύθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων δια της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης και του Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης και λειτουργούν με τη σύμπραξη των Δήμων. Εντάσσονται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους. Υλοποιούν προγράμματα γενικής εκπαίδευσης, που απευθύνονται σε ενήλικες κάθε εθνικής προέλευσης, ηλικίας και μόρφωσης, είναι δωρεάν και στόχο έχουν την προώθηση της Δια Βίου Μάθησης.
Τα δύο τελευταία χρόνια σε 328 Δήμους σε ολόκληρη τη χώρα λειτουργούν χιλιάδες τμήματα μάθησης σε 112 διαθέσιμα προγράμματα, που συνδέονται με τις ανάγκες της σύγχρονής κοινωνίας, όπως ξένες γλώσσες, νέες τεχνολογίες, επιχειρηματικότητα και οικονομία, ποιοτικός ελεύθερος χρόνος κ.α., με πάνω από 162.000 εκπαιδευόμενους να ωφελούνται σε περίοδο οικονομικής κρίσης από τη δωρεάν, δημόσια εκπαίδευση. Η ανταπόκριση του κόσμου είναι εντυπωσιακή και η ζήτηση για εκπαίδευση συνεχώς αυξανόμενη, γεγονός που φαίνεται και από το πλήθος των αιτήσεων που κατακλύζει καθημερινά τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης το τρέχον εκπαιδευτικό έτος 2014-2015.
Το παρόν έργο λήγει στις 30 Ιουνίου του 2015. Στις 17.12.2014 εγκρίθηκε από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης το σύνολο των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2014 – 2020, που είχε υποβληθεί από τις ελληνικές αρχές, μεταξύ των οποίων και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020» (ΕΠ ΑΝΑΔ_ΕΔΒΜ). Το συγκεκριμένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) και την Πρωτοβουλία για την Απασχόληση των Νέων, καλύπτει το σύνολο των περιφερειών της χώρας και συμβάλλει στην αναβάθμιση του συστήματος διά βίου μάθησης και την αύξηση της συμμετοχής σε αυτήν.
Παρόλα αυτά το μέλλον των Κ.Δ.Β.Μ. της χώρας κρίνεται αβέβαιο, καθώς δεν έχει γίνει ακόμα καμία κίνηση από το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης και το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη γεφύρωση των δύο αυτών προγραμμάτων και την ομαλή συνέχιση της λειτουργίας των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης, έτσι ώστε το Σεπτέμβριο οι ενήλικοι εκπαιδευόμενοι να μπουν πάλι στις αίθουσες. Εκπαιδευόμενοι, Δήμοι και στελέχη σε ολόκληρη την Ελλάδα ανησυχούν ότι η διακοπή της λειτουργίας των Κ.Δ.Β.Μ. ίσως σημάνει και το τέλος της δωρεάν, δημόσιας επιμόρφωσης σε τοπικό επίπεδο, καθιστώντας την ανεπαρκή, περιορισμένη και αποσπασματική. Ζητούν την παράταση του υπάρχοντος έργου και τη γεφύρωσή του με το νέο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, έτσι ώστε τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης να μη χρειαστεί να κλείσουν ούτε για μία μέρα. 

9. Σχολικός εκφοβισμός: οι γονείς, οι θύτες και τα θύματα
Η 6η Μαρτίου καθιερώθηκε το 2011 από το υπουργείο Παιδείας ως «Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο», με πρωτοβουλία της ΕΨΥΠΕ και άλλων φορέων που απαρτίζουν το Δίκτυο κατά της Βίας στο Σχολείο, όπως το υπουργείο Παιδείας, η ΓΓ Νέας Γενιάς, ο Συνήγορος του Πολίτη, το ΑΠΘ, το Ελληνικό Τμήμα του ΙΒΒΥ, το ΙΥΠ, το Ίδρυμα Μαραγκοπούλου, το Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών και η Παιδοψυχιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σύμφωνα με τον Olweus (1993), τον σκανδιναβό καθηγητή Κλινικής Ψυχολογίας, ο οποίος πρώτος ασχολήθηκε συστηματικά με το θέμα, ο σχολικός εκφοβισμός (ΣΕ) είναι μια μορφή βίας με τρία κύρια χαρακτηριστικά: α) συνειδητή επιθετική συμπεριφορά κάποιου/ων εναντίον άλλου/ων, β) έχει επαναλαμβανόμενο χαρακτήρα και γ) υπάρχει σαφής διαφορά ισχύος (π.χ., σαφή υπεροχή φυσικής δύναμης ή κοινωνικής ισχύος του εκφοβιστή-θύτη σε σχέση με τον στόχο-θύμα).
Πώς εκδηλώνεται;
Εκδηλώνεται είτε με άμεσο τρόπο (π.χ., λεκτικές επιθέσεις, ξυλοδαρμοί) είτε με έμμεσο (π.χ., διάδοση ψευδών φημών, αποκλεισμό από ομάδα συνομηλίκων, κοινωνική απομόνωση, αποστολή ηλεκτρονικών υβριστικών ή απειλητικών μηνυμάτων κ.ά.). Τα παιδιά και οι έφηβοι που εμπλέκονται στον ΣΕ μπορεί να λειτουργούν είτε ως εκφοβιστές είτε ως παθητικά θύματα-στόχοι είτε ως θύματα με επιθετικότητα ή εκφοβιστές-θύματα.
Ποια η έκταση του φαινομένου;  
Από διάφορες μελέτες στη χώρα μας (Χατζή και συν. 2000, ΕΨΥΠΕ κ.τ.λ.), γνωρίζουμε ότι 10%-15% των μαθητών πέφτουν θύματα διαφόρων μορφών βίας στο σχολείο. Οι μαθητές που ασκούν βία (θύτες) υπολογίζεται ότι ξεπερνούν το 5% του συνόλου των μαθητών. Τα αγόρια εμπλέκονται περισσότερο σε περιστατικά σωματικής βίας σε σύγκριση με τα κορίτσια, τα οποία φαίνεται να εμπλέκονται πιο συχνά σε περιστατικά λεκτικής βίας, αποκλεισμού ή διάδοσης φημών. Τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού εκδηλώνονται με μεγαλύτερη συχνότητα στο δημοτικό και στο γυμνάσιο και μειώνονται στο λύκειο. Είναι σημαντικό ότι οι μισοί από τους μαθητές θύματα βίας δεν αναφέρουν πουθενά το γεγονός, ενώ οι υπόλοιποι μισοί συνήθως το αναφέρουν σε φίλους και λιγότερο στους εκπαιδευτικούς ή στους γονείς τους.
Ποια τα χαρακτηριστικά του σχολικού εκφοβισμού;
Ο ΣΕ συνήθως συμβαίνει μπροστά σε άλλους, σχεδόν ποτέ όμως μπροστά σε ενηλίκους. Οι πιο πολλοί παρατηρητές θα ήθελαν να μπορούσαν να το εμποδίσουν. Αν οι παρατηρητές δείξουν δυσαρέσκεια, σε 75% των περιπτώσεων, σταματάει ο εκφοβισμός. Σε 54% των επεισοδίων οι θεατές ενισχύουν τον εκφοβισμό με το να παρακολουθούν παθητικά, σε 21% θεατές ενίσχυαν ενεργητικά τον θύτη και σε 25% οι θεατές παρεμβαίνουν για βοήθεια του θύματος (International Network for a Better School Climate, 2010).
Ποια τα χαρακτηριστικά των θυμάτων και των θυτών;
Όταν υφίστανται βία αντιδρούν με έλλειψη αυτοπεποίθησης και αδυναμία αντιπαράθεσης, παθητική αποδοχή της βίας, σύγχυση, απόγνωση, έντονο άγχος, πανικό, απόσυρση και κλάμα. Συχνά επίσης προέρχονται από υπερπροστατευτικές οικογένειες. Σε αμερικανικές μελέτες 1/3 των  παιδιών με χρόνιο σωματικό πρόβλημα ανέφεραν ότι είχαν λεκτικά ή σωματικά εκφοβιστεί λόγω της ιατρικής τους κατάστασης. Οι θύτες είναι παιδιά που έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, είναι επιθετικά και επιρρεπή σε παραβίαση κανόνων και αντικοινωνικές συμπεριφορές. Υπάρχουν όμως και εκφοβιστές που αποσκοπούν στην υπερίσχυση του άλλου και οι ίδιοι συχνά έχουν υποστεί bullying ή κακοποίηση στη ζωή τους.
Ποιες οι ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις του εκφοβισμού και της βίας στα παιδιά;
Τα παιδιά που γίνονται θύματα εκφοβισμού και βίας είναι δυνατόν να νιώσουν έντονο άγχος και αισθήματα ανασφάλειας, να έχουν φοβίες, να κάνουν πολλές απουσίες από το σχολείο και να οδηγηθούν σε σχολική αποτυχία, να εμφανίσουν μαθησιακές δυσκολίες, ψυχοσωματικά προβλήματα όπως πονοκέφαλους, πόνους στην κοιλιά, διαταραχές ύπνου, ενούρηση και κατάθλιψη. Ο ΣΕ μπορεί να προκαλέσει την εμφάνιση συμπτωμάτων μετατραυματικής διαταραχής στρες, εύρημα που υποστηρίζεται και από πρόσφατη κυπριακή μελέτη-διατριβή (Παραδεισιώτου, 2015).
Ποιες οι μακροχρόνιες επιπτώσεις σε θύματα και θύτες;
Τα θύματα bullying μπορεί να αναπτύξουν κοινωνικές δυσκολίες, άγχος, κατάθλιψη, αυτοκτονικό ιδεασμό, διαταραχές διατροφής, καθώς και σωματικά συμπτώματα, όπως π.χ. ανορεξία, κεφαλαλγίες, διαταραχές ύπνου, κοιλιακά άλγη και κόπωση, μερικά από τα οποία μπορεί να επιμείνουν στην ενήλικη ζωή. Τα παιδιά θύτες βρίσκονται σε μεγάλο κίνδυνο να απομακρυνθούν από το σχολείο, να διακόψουν τη σχολική φοίτηση, να εμφανίσουν τάσεις φυγής από το σπίτι και να εξελιχθούν σε ενηλίκους με αντικοινωνική και παραβατική συμπεριφορά,  υψηλότερα επίπεδα χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών κ.τ.λ.
Τι πρέπει να κάνουν γονείς και εκπαιδευτικοί;
Οι γονείς του θύματος bullying χρειάζεται, μεταξύ άλλων, να ακούσουν ενεργητικά το παιδί τους, να ενημερώσουν τον εκπαιδευτικό και τον διευθυντή του σχολείου, να προτείνουν στο παιδί πρακτικούς τρόπους για την αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων και να ζητήσουν συμβουλευτική υποστήριξη από ειδικό ψυχικής υγείας, εφόσον χρειαστεί. Αλλά και οι γονείς του παιδιού θύτη χρειάζεται να κάνουν κάτι, ξεκινώντας από την κατανόηση ότι η ανάγκη του παιδιού τους να επικρατήσει των άλλων προέρχεται από δικά του αισθήματα ανασφάλειας. Να μιλήσουν με τους εκπαιδευτικούς και να αναζητήσουν
βοήθεια από ειδικούς ψυχικής υγείας. Είναι απαραίτητη η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την αναγνώριση και τη διαχείριση του προβλήματος. Οι εκπαιδευτικοί είναι το βασικό κλειδί για τη μείωση της επιθετικότητας στα σχολεία. Χρειάζεται να αναπτυχθούν προγράμματα προαγωγής της ψυχικής υγείας των μαθητών, τα οποία να εντάσσονται στο σχολικό πρόγραμμα με διαθεματικό χαρακτήρα και να είναι συνδεδεμένα με το πρόγραμμα σπουδών.
*Ο κ. Γεράσιμος Κολαΐτης είναι αναπληρωτής καθηγητής, διευθυντής της  Παιδοψυχιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Γεν. Νοσοκομείο Παίδων «Η Αγία Σοφία».  

10. Τα τελευταία Νέα από το υπ. Παιδείας.
Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση-Girls go coding
Προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών των κλάδων ΠΕ70-Δασκάλων και ΠΕ60Νηπιαγωγών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ60-Νηπιαγωγών σε ολοήμερα σχολεία της Α/θμιας εκπ/σης σχολικού έτους 2014-2015
Συνάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και θρησκευμάτων Τάσου Κουράκη με τον Πρέσβη της Τουρκίας
Πρόσκληση Δημόσιας Διαβούλευσης Σχεδίου Επαναπροκήρυξης του Ανοικτού Διεθνούς Διαγωνισμού «Προμήθεια εξοπλισμού Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων» της Πράξης «Αναβάθμιση Μουσικών & Καλλιτεχνικών Σχολείων»
Προκήρυξη τριών (3) θέσεων μελών ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Προκήρυξη μιας (1) θέσης μέλους ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου